Haiming, Österrike

Vicken vecka!

Måndag - Regn och kallt
Intro, klättring inomhus på vägg och nerhissning (vet inte hur man säger på svenska, men man hissas ner från en höjd i ett rep, på tyska: abseiling) Efter middagen på kvällen for vi iväg till en bro och provade på riktig abseiling, 30 m! Det var en hård utgång, med tanke på att jag är höjdrädd.. Men det var bara att bita ihop ;)

Tisdag - Regn och kallt
Jihoo, rafting/forsränning! Vi började dagen med frukost bestående av frallor, te, kaffe, jucie, frukt, mjölk och flingor. Och av detta packade man också iordning en liten matsäck till lunchen. Sen fixades utrustning fram, neoprendräkter, flytvästar och hjälmar. Ombyte och sen for vi iväg i buss till båtarna. Introduktion och genomgång av säkerhetsregler och kommandon, lite övning på torra(?) land, det regnade och det var kallt, men i dräkten var jag ändå varm, så den var super! Så var det dags att komma i vattnet! Det var superkul! Strömmarna var helt underbara =) Men några olyckor inträffade... När det var lugnt lekte vi lekar, vi sprang runt på båtkanten, några hoppade i vattnet och fick "räddas", och en lek hette Tequila. Då satt man på kanten, med ryggen mot vattnet och sen skulle man luta sig bakåt och fylla hjälmen med vatten och sen upp igen. När vi gjorde det var det en tjej i våran båt som fick en paddel i ansiktet, så hon fick ett hål rakt igenom läppen, och en tand gick av.. Det var ju inte så lyckat, efter det var det  lite dämpad stämning.. Men det gick bra, vi fortsatte färden genom strömmarna och totalt sett var det en härlig upplevelse! Men i en annan båt var det lite värre. Under en kommandoövning bröt en tjej benet...! Hon fastnade på nå vis samtidigt som hon hade en annan person över sig.. Så hon fick åka hem dagen efter. För min del innebar det att jag måste hitta någon annan att åka hem med, för det var i hennes bil jag hade kommit dit, men det löste sig det med.

Under tiden vi var i båtarna var det inte kallt, genom att man fick jobba en del med att paddla och man var aktiv nästan hela tiden, men efteråt när vi skulle byta om igen, och tvätta dräkterna, då var det KALLT!! Stod i bara bikini, i ca tio grader i luften och regn.. Men sen direkt in i en varm dusch. Käkade lite lunch och sen for vi iväg till ett thermalbad, med ca trettio grader varmt vatten! Det var lovely! Där fick vi göra lite livräddning, och sen fanns det tid för att bara bada. Me like! =) Vi åkte därifrån vid sextiden och direkt till middagen.

Efter middagen kunde man cykla en runda med mountainbikes, så det gjorde jag. Det var också kul, men lite väl blött. Man slirade en hel del på rötter och blöta stenar. Men det var en härlig runda med lite asfalt, lite skogsväg och massvis med småstigar i skogen, uppåt, neråt och hit och dit =)

Onsdag - Molnigt, men inte så kallt och det var uppehåll, sol på eftermiddagen
Canyoning!! Jag trodde att det var kanotpaddling, så när vi satt och väntade på att alla skulle samlas frågade jag Isa, en tjej som jag delade rum med, om vi skulle ta samma båt. Vaddå båt? Vi ska inte åka nån båt, det är canyoning, alltså vi ska vandra i en kanjon (stavning?)! Aha, okej, alltså något helt annat, haha! Men det var bättre än kanotpaddling! Det var helt underbart! Vi blev först nerhissade en trettio meter, rakt ner i vattnet. Idag hade vi också neoprendräkter, men tjockare än vid raftingen. Och man kände inte ens vattnet, det lilla som trängde igenom dräkten blev varmt på en gång. Så vandrade vi genom forsande vatten, klättrade lite efter bergsväggar, hoppade några meter ner i vatten, rutschade nerför små vattenfall!! Åh, helt underbart kul!! Och min höjdrädsla var verkligen aktiverad! Det högsta jag har hoppat förr från trampolin till exempel är 3 meter, eller var det 5? Jaja, rädd var jag iaf då, och nu med, men det är en härlig adrenalinframkallande rädsla, som måste övervinnas! =) 

Jag tror all energi från frukosten var borta när vi var färdiga, jag var såå hungrig! Efter lunchen var det mer mountainbiking som gällde. En annan runda idag, en lite enklare, inte så många småstigar, men många backar och härliga skogsvägar, riktiga superridvägar! Vi var borta i två timmar tror jag. Under den tiden var det soligt och torrt, så det var bättre cykelväder än kvällen innan. Sen var det dusch och middag när vi kom tillbaka, och efteråt spelade vi lite beachvolley. Sen stannade jag i rummet och tog det lugnt. De andra var ute lite längre. Men jag var trötter jag, så jag läste lite och sen somnade jag sött.

Torsdag - Molnigt men varmt och uppehåll, på förmiddagen var det soligt
Denna dagen var det klättring som gällde. Vi fick gå en bit först för att komma till första klättringen. Vi klättrade utmed bergsväggen bredvid ett vattenfall, det var så vackert där! Och högt och läskigt! Jag vet inte vad det heter exakt det vi gjorde, men vi gick utmed bergväggen fästade med karbinhakar i en vajer. Ibland fanns det fotsteg att kliva på, när bergväggen var helt slät, men oftast klev man i skrevor och liknande i själva berget. När vi klättrade uppåt fanns det hakar som fungerade som handtag och fotsteg, som en stege. Men mest gick vi jämsmed väggen. Det var den mest psykiskt påfrestande dagen för mig. Jag var rädd en stor del av tiden. Jag höll hårt i vajern där karbinhakarna var fästade, det känns faktiskt fortfarande lite i händerna =) Men det var kul, och skönt att få anstränga sig, så jävla skönt att ha klarat av det! =) Men på slutet var det ett överhäng som man skulle klättra förbi. Där måste man verkligen jobba med armarna och hålla i sig, man hänger liksom under klippan och ska klättra upp på den. Det klarade jag inte av, jag var för rädd, svag och trött, så jag fick ta en annan väg upp, aningens besviken.. Men jag försökte iaf =) Sen fick vi gå hela vägen ner, det var mer fysiskt ansträngande =)

På eftermiddagen klättrade vi upp för en klättervägg. Då fanns det inga ditsatta fotsteg, så man fick bara använda sig av det berget kunde erbjuda som fotsteg, skrevor, sprickor, in- och utbuktningar. Det var kul, lite mer fysiskt ansträngande, genom att man måste leta ställen att sätta händer och fötter på och samtidigt hålla i sig så att man inte tappar greppet. Fast naturligtvis satt vi fast i säkerhetslinor, så vi kunde inte falla ner, om inte den som säkrade linan tänkte på nåt annat förstås =)

Efter klättringen for vi till ett café och köpte glass, smakade helt underbart! En riktig sportaktivitet ;) Sedan åkte vi tillbaka till Haiming och duschade och sen var det mat. Efter maten satt vi bara kvar och drack lite öl och pratade. Ingen sportaktivitet den sista kvällen =) Jo, lite var det. Det finns ett loft med klättervägg, och fritt utrymme där de hade spänt upp en lina för balansgång. Och lite sånt. Och flera personer provade på lite akrobatik och lite andra grejer. Men jag var ganska passiv, provade på balansgången lite, hua, svårt =) Men mest satt jag bara och kollade på de andra och pratade. En av guiderna har en svensk flickvän, så han kunde prata lite svenska! Det var kul, och oväntat! =)

Fredag - Molnigt, lite regnigt
Sista dagen kunde man välja mellan tre aktiviteter, mountainbiking, klättring och canyoning. Mountainbiking hade jag gjort två gånger redan, klättringen skulle vara mycket svårare än dagen innan och canyoning älskade jag, så det var ett enkelt val =) Dagens tur skulle bli lite svårare än den vi gjort på onsdagen. Lite fler och längre rutschar, mer och högre hopp och mer tid i vattnet. Och det var helt underbart! Vid rutscharna pirrar det i magen, nerhissningarna är härliga, så känner jag mig säker, sitter fast i en lina och hissas ner utefter bergväggen, hoppen är lite läskiga och jag måste övervinna mig själv varje gång, och jag fick adrenalinkickar hela tiden! Jeej! Den högsta höjden var på 40 meter, då hissades vi ner bredvid ett vattenfall och landade i vattnet alldeles bredvid (vissa i) vattenfallet. Det högsta hoppet var på 10 meter, och det trodde jag inte att jag skulle klara av att hoppa, men jo, det gjorde jag!! Först när det var min tur tvekade jag och då gick det inte alls, så då väntade jag lite längre. Men nästa gång bestämde jag mig för att inte tveka, bara hoppa, och då gick det bättre. Alltså, det pirrar i magen bara jag tänker på det nu! =) Fatta, 10 meter!! Helt otroligt att jag gjorde det, jag fattar det inte... Efteråt var jag alldeles skakis och hela kroppen var alldeles het och kändes konstig, och jag var (och är) superstolt, haha =)

Sen var det hemfärd på g. Vi åkte först tillbaka till Haiming med utrustningen och för att hämta våra grejer. Sen for vi hemåt. Då fick jag åka med två killar som jag faktiskt inte riktigt vet vad de heter, jag tror att han som hade bilen heter Peter, och med en till kille som heter Markus. Han åkte i samma bil som mig dit också. Men vi kunde bara åka bil till Müllheim och sen fick vi ta tåget hem till Freiburg. I Müllheim träffade vi några fler som också skulle ta tåget därifrån. Jag kom hem vid niotiden på kvällen. Det var en krogkväll inplanerad men vi bestämde oss för att stanna hemma och ta det lugnt ist, och det var nog ett klokt val =)

Ja, det var min äventyrvecka det, jag är såå glad att jag åkte iväg på den här kursen! Hela den här tiden i Tyskland, och ja i Österrike, har jag utsatt mig själv för situationer som jag aldrig förr har gjort. Att resa själv till ett annat land, provat på en massa nya sporter, måste alltid prata på ett annat språk och massa mer. Jag känner mig så äventyrlig, hehe! Jag rekommenderar det verkligen!

Kommentarer
Postat av: Sophy

Det låter verkligen som att du har de underbart!! Själv skulle jag nog aldrig våga något sådant där..hur härligt de än låter!!! Fast samtidigt skulle de va skitläckert att prova på!!! Lite läskigt med hon som bröt benet...huua... De va ju meningen att vi skulle forsränna i sommar med simons paps..men vi hinner inte med det..istället blir de fjällvandring i 2 mil...får väl se hur jag klarar de..haha!! Ha de bäst gumsan!! Miss u!! Puss puss!!

2007-06-03 @ 22:18:22
URL: http://sophy.blogg.se
Postat av: Elin i S-hamn

Det låter som en oförglömlig vecka! Häftigt! Skulle vara skitkul att prova på, men jag är kanske lite för feg jag =) Fast den där canoyingen eller vad det hette lät superkul! Fast 10 m...nja..jag vet inte jag =)Ha det bra!!! Skönt med Daniel där?! Kramar!!

2007-06-12 @ 23:15:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0