Små tankar just nu

Ska Strumpan nån gång någonsin somna utan att ammas först? Har de senaste veckorna avbrytit amningen när jag märker att hon slutat äta och bara tuttar. Tanken med det var att hon skulle koppla ihop bröst med mat och inte med sömn. Men det sket sig nog. Hon somnade iaf och det enda resultatet blev att hon vaknar och blir ledsen när jag lägger ner henne i hennes säng. Då har jag/vi tagit upp henne och till slut när inget annat hjälpt gett henne mer bröst. Rätt fort blev det en rutin, så helt plötsligt krävdes det oftast tre amningar innan hon somnade ordentligt. Igår provade jag att återgå till att hon får amma tills hon själv släpper. Och det gav resultat på så vis att hon somnade och sov lugnt ett tag. Men under kvällen vaknade hon några gånger och ville ha mer. Efter tre amningar på hennes vis somnade hon för natten. Det fick mig att fundera på att hon kanske faktiskt behöver så mycket mat innan hon somnar för natten? Och då måste det ju ändå vara bättre båda för henne och oss att hon får amma tills hon släpper? Gaah... Varför kan det inte bara funka som man tänker sig och vill ha det?

Fem-minuter-metoden? Denna omdiskuterade metod att få sina barn att somna av sig själva. Jag har varit totalt emot den, men nu vet jag varken in eller ut längre. Vi har funderat på att prova den på Amra, eftersom hon bara somnar vid bröstet eller i vagnen. Men, som sagt, kanske hon behöver få i sig all den mat hon får genom dessa amningar på kvällen? Hade tänkt diskutera detta på föräldraträffen i måndags, men den fick vi inte gå på pga sjukdom...

Jobb... Ja, två månader kvar, knappt. Sen så.. Jag både ser fram emot det och bävar inför det. 

Snökockor i hjulhusen på bilen. Varför är det så tillfredsställande att sparka på dem så att de faller med dunder och brak i backen? 

Döende ballonger? Amra fick en ballong på internationella kvinnodagen i måndags. Den ligger nu i köket och dör genom att sakta släppa ifrån sig luft. Får den ligga ett tag blir den skrynklig. Men tar man på rynkorna drar den ihop sig på nåt vis och blir slät igen. Hur det än går till gillar jag känslan.

Babysim. Imorgon är det sista gången. Det kommer vara en lätt sorg i det olssonska sinnet efteråt. Men jag ska njuta fullt ut under hela den korta halvtimmen vi har kvar!



Puss och hej!


Kommentarer
Postat av: Sophy

Tänk att det här med sömn ska vara ett sådant problem!! Vi måste ju fortfarande sitta inne med Noah för att han ska somna, ananrs blir han helt hysterisk..men han har ju aldrig vaknat speciellt mycket utan har sovit i stort sett hela nätter...mitt tips skulle vara att prova ge ersättning eller välling på kvällen, Amra är ju 6 månader nu och då finns det välling att ge istället för ersättning..kanske gör det att hon vill prova ta flaskan om det är någon ny doft där...för är det så att hon är hungrig och verkligen behöver tutte 3 gånger så kan ju faktiskt flaskan vara en lösning, men då krävs det ju att hon tar flaskan också...prova att ge gröt som nattmål annars..bara att det sista hon får innan läggdags är ett ordentligt mål mat...

Kanske fungerar de, kanske inte...



Jag har hört en massa gott om 5 minuters metoden och alla hyllar den...själv provade vi och det gick inte alls för att Noah blev verkligen hysterisk och började grina redan när vi satt på pyjamas, så ja gav upp..men jag tycker absolut att ni ska ge det ett försök..lyckas ni så kommer ni vara lyckliga en lång tid framöver..men räkna med att det kan ta upp emot 2 timmar första dagen och att det sen blir kortare och kortare!! Dom flesta jag pratat med har kört den metoden och lyckats..=)



Många kramar till hela familjen och hoppas du fattar nåt av detta surret..=)

2010-03-10 @ 22:36:32
URL: http://sophy.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej hej!!



Haha, detta med sömn!!! Är det nåt man pratar om, funderar över sedan man fick barn så är det SÖMN!!!



Det är ingen enkel historia och alla barn är olika. Med Tuva-Li körde vi en variant av 5-minuters metoden...vi höll oss inte strikta till just 5 minuter, då skulle mitt hjärta spricka!

Men efter ganska snabb tid kunde hon somna själv och sov tryggt och fint i sin säng.

Har läst att barn som får lära sig att somna själv blir tryggare i sig själva och somnar lättare om om natten om de vaknar då...vet inte om det stämmer men Tuva-Li har alltid sovit bra och själv.



Och som Sophie skrev, kanske dags att ge lite välling precis innan det är dags att sova för att bli riktigt mätt. Då kanske det blir lättare att somna?!



Du! Lust att träffas nån dag?



Kram!

2010-03-11 @ 09:17:44
URL: http://lena82.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag tänkte också på välling eller gröt som källsmål så kanske hon står sig längre. Men samtidigt, funkar det bra för er båda så kanske hon ska få amma så? Fast det blir väl jobbigt kan tro..? Har hon alltid ammat sig tills sömns kanske det tar tid att bryta det? Elly behöver inte tutta för att somna, däremot helst bli buren..=/ Men vi lägger ner henne när vi vet att hon är trött och nu somnar hon själv oftare och oftare! Blir hon ledsen tar vi upp henne, kan inte låte henne ligga jag inte..Och det är ingen brådska heller tycker jag, det är bara på dagarna det är så. På nätterna somnar hon om av sig själv efter hon ätit, tack och lov! Det är inte lätt det här inte, finns liksom inget rätt eller fel heller när alla småttingar är så olika!



Hon tar inte napp heller va? Det tror jag gör mycket för Elly..Kanske inte är så skoj i längden, men tummen då? Kanske hon kan komma till ro utan dig..? Men vill hon inte så är det ju lite svårt =)



Vad mysigt med babysim, vårt börjar om två veckor! Har hon dykt något? Kram!

2010-03-11 @ 20:14:30
Postat av: Mia

Sofie och Lena: Tack för goda råd! Känns alltid bättre när man får höra hur någon annan gjort och tänkt! Vi ska prova köpa välling nu och se om hon godtar det, annars får vi prova med gröt. Om inte det funkar får vi hitta på nåt annat =)

Lena: Absolut, träffas gärna! Kan ju höras per telefon eller sms och bestämma nåt! Skulle vara jättekul!

2010-03-11 @ 20:16:57
URL: http://mija83.blogg.se/
Postat av: Mia

Elin: Haha, du måste ha skrivit samtidigt som jag =) Ja, det är ett jäkla pyssel och tänkande hit och dit. Amra har somnat själv flera gånger förr, så vi vet ju att hon kan. Men inte nu längre.. Och det är ju det man funderar på också, om det är en period bara och det går över av sig självt. Så var det förr med att sova i egen säng. Helt plötsligt tvärvägrade hon sova i sin säng, ville bara sova med oss, och sen lika plötsligt gick det över.. Haha, som sagt, inte lätt inte =) Ja, vi har dykt massor, det gick jättebra! Hon har till och med dykt från en person och summit helt fritt fram till mig! Det är så läckert! Lite avis på dig som har det kvar! =)

2010-03-11 @ 20:22:37
URL: http://mija83.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har varken tips eller idéer att komma med, dels för att vi har lite av samma problem och dels för att det där med sömn som sagt verkar vara en hel vetenskap. Hur som helst ville jag säga att ni är superduktiga som försöker och förhoppningsvis håller den goda trenden med metoden i sig! Massa lycka till!=) Kraam

2010-03-16 @ 19:37:40
URL: http://frokenfredrikson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0